A bizonytalanság és a hektikus világgazdaság viharfelhői miatt a vállalatok egyre nehezebben képesek a hosszú távú fenntarthatósági céljaikat szem előtt tartani. Vajon képesek-e újra összeszedni magukat és megtalálni a továbbvezető utat?
Fontos, hogy a szervezetek hogyan reagálnak erre a kihívásra, de nem mindig könnyű meghatározni a megfelelő utat. Ha azonban lehetősége lenne benézni a kulisszák mögé, és egyetlen lényegre törő kérdést feltenni a saját ágazatának egy meghatározó vállalatának vagy akár egy versenytársának, mi lenne az? Milyen alapvető kockázatok aggasztják a leginkább?
Ön is prioritásként kezeli most az energiaköltségeket? Önnek is a költségek jelentik a legnagyobb energiaellátással kapcsolatos kihívást a következő három évben? Nos, szerencsére mi pontosan ezt tettük. Nem egyetlen kiemelt vállalatot, hanem 500, a legkülönbözőbb ágazatokban tevékenykedő céget kérdeztünk meg. És egyetlen célirányos kérdés helyett inkát sok kérdést tettünk fel. A cél az volt, hogy megtudjuk ők hogyan tartják kézben az energiaköltségeiket és folytatják ezzel párhuzamosan a fenntarthatósági céljaik megvalósítását. Ahogy ez várható volt, sokféle választ kaptunk.
2023-ra a szervezetek 46%-a szerint a költségek jelenleg fontosabbak, mint a fenntarthatóság.
42%-uk azt mondja, hogy a hosszú távú nyereséget helyezi előtérbe a gyors hozammal és az alacsony kockázatú stratégiákkal szemben - szemben a 2021-es 53%-kal.
A válaszadók elgondolkodtató meglátásokat és aggályokat osztottak meg velünk. Mindenki így vagy úgy küszködött, amikor a gáz- és villamosenergia-árak 2022-ben rekord magasságokba szöktek. Egyetlen vállalat sem volt védve a modern idők legnagyobb energiaválságának hatásaitól, és bár sokan átvészelték a kemény időszakot, semmilyen cég sem úszta meg sértetlenül.
Térjünk vissza 2023-ba: az energetikai költséghatékonyság továbbra is akut kérdés, és a vállalatok nehezen tudnak hosszú távú dekarbonizációs céljaikra koncentrálni, mivel közben kénytelenek a jelenlegi gazdasági környezet miatti tűzoltást végezni. Ennél is fontosabb, hogyan tudnak a szervezetek a hosszú távú fenntarthatósági célokra koncentrálni, amikor a költséghatékonyság most jelent problémát?
A szervezetek 44%-a szerint az alacsonyabb és kiszámíthatóbb energiaköltségek jelentik a következő három év legfontosabb kihívását - ez minden más kihívásnál nagyobb arány.
44%-uk számára a pénzügyi kockázat a legsúlyosabb fenyegetés, amellyel most szembesülnek, míg 2021-ben ez az arány 49% lesz. 40%-uk számára az energiabiztonság, míg 2021-ben 47%-uknak.
Valószínűleg már tudja, hogy a fenntarthatósági célok elhanyagolása pénzügyi kockázatokkal járhat. Mi lenne, ha azt mondanánk, hogy más vállalatok már rájöttek, hogy az energiaköltségek csökkentése és a fenntarthatósági célok elérése nem zárja ki egymást? Ezzel a véleménnyel nem lennénk egyedül, ugyanis mások is egyetértenek vele. Megkérdeztük John Petre-t, a Weetabix ellátási lánc, beszerzési és műszaki igazgatóját, hogy megtudjuk a véleményét.
„Ezek egymást kiegészítő célok. A jó vállalkozások célja mindig a hatékonyságnövelés, melynek része az alacsonyabb energia felhasználás. Az alacsonyabb energiafelhasználás pedig nyilvánvalóan fenntarthatósági előnyökkel is jár.” John Petre, A WEETABIX GABONAPELYHEKET GYÁRTÓ CÉG VEZETŐSÉGÉNEK ELLÁTÁSI LÁNC, BESZERZÉSI ÉS MŰSZAKI IGAZGATÓJA
A befektetők és a vevők továbbra is elvárják a változást a vállalatoktól, és számon kérik rajtuk a fenntarthatósággal kapcsolatos lépéseiket. A tény azonban, hogy a vállalatok alacsony és nulla szén-dioxid-kibocsátású technológiák bevezetésével egyszerre csökkenthetik a költségeiket és a szervezet karbonlábnyomát csak azt bizonyítja, hogy üzleti szempontból továbbra is indokoltak a nettó zéró szén-dioxid-kibocsátást célzó intézkedések.
A virágzó vállalkozások komoly előrelépést tettek az energiafelhasználásukat és annak tervezhetőségét javító új technológiákba és rendszerekbe történő beruházások terén. Bár ezek a beruházások jellemzően kezdeti költségekkel járnak, manapság már sok ilyen beruházás hamarabb megtérül, ami növeli vonzerejüket, és jó alapot szolgáltat a további kezdeményezésekhez.
A szervezetek 52%-a szerint a befektetők és részvényesek minden eddiginél jobban támogatják a megújuló energiába való befektetést.
49%-uk szerint a fenntarthatóságot célzó kezdeményezéseiknek köszönhetően könnyebben jutnak zöld finanszírozási forrásokhoz, és 51%-uk fontolgatja fenntartható finanszírozás alkalmazását.
A megkérdezettek 8%-a mondta, hogy már telepített hidrogénüzemre kész CHP megoldást, és 69%-uk mondta, hogy vagy fontolgatja a technológiát, tervezi a bevezetését vagy próbaüzemben használja. Az energiagazdálkodási vezetők továbbra is döntő szerepet továbbra is játszanak majd abban, hogy a vállalatot a hosszabb távú fenntarthatósági célok irányában tartsák. Ezért akkor biztosított a vállalatok fejlődése, ha az energiagazdálkodási szakemberek megfelelő támogatást és eszközöket kapnak arra, hogy a költséghatékonyság javításával egyidejűleg a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését célzó feladataikat is teljesítsék.
Annyi bizonyos, hogy amikor a viharfelhők elvonulnak és kitisztul az ég, sok vállalat viselni fogja ennek a kaotikus időszaknak a nyomait. Azok azonban, akik ezekben a viharos időkben is boldogulnak megértik, hogy a káosz lehetőségeket szül, és általában olyan formában, amire nem számítunk. Ha csak egy tanulságot vonhatunk le, akkor az legyen ez: a vállalatok költségcsökkentést célzó stratégiái és taktikái közül sok a dekarbonizációs törekvéseikhez is hozzájárulhat.
Átfogó jelentésünk egyedülálló betekintést nyújt arra, hogy más vállalatok hogyan alkalmazkodtak a jelenlegi éghajlati kihívásokhoz, és olyan értékes információkkal szolgál, amelyek máshol nem állnak rendelkezésre. Hogyan fogja alkalmazni ezt a tudást? Derítsük ki!
Iratkozzon fel havi hírleveleinkre:
Az adatok megadásával Ön beleegyezik abba, hogy a Centrica Business Solutions az Ön személyes adatait az Adatvédelmi szabályzatban leírtak szerint kezelje. A Centrica Business Solutions hírlevelet és egyéb, általunk relevánsnak ítélt marketinganyagot küld Önnek rendszeresen. A tőlünk érkező kommunikációt Ön bármikor lemondhatja.