Üdülőhely – kinyitható székekkel és úszómedencével.
  1. Kezdőlap
Blogs

A hoteleknek energiagazdálkodási megoldásokra van szükségük

Az energiahatékonyság mindig is elsődleges fontossággal bírt a vendéglátóipar számára, csakhogy ez most még sürgetőbbé vált.

Ez nem lehet meglepő annak a ténynek a tükrében, hogy az energiaköltségek az alkalmazotti bérek mellett a második legnagyobb kiadást jelentik a vendéglátóipari működésben. Egy átlagos hotelben az áramhasználat a közüzemi költségek 60-70%-át teszi ki, ami a teljes működési költségeknek mintegy 6%-át jelenti.

Tavaly a szerencsejátékokkal foglalkozó Las Vegas-i óriásvállalat, az MGM Resorts International 86 millió dolláros büntetést fizetett hogy felbontsa szerződését a helyi szolgáltatásért felelős Nevada Powerrel, és „zöldebb” energiát vásárolhasson a nagykereskedelmi piacon. Az állami közüzemi ellátásért felelős bizottságnak írt levelében a cég a következő magyarázatot adta:

„Az a célunk, hogy az energiahasználat csökkentésével és a megújuló energiaforrásokra való szakadatlan törekvéssel mérsékeljük az MGM környezeti terhelését. Ezt az elhatározásunkat tovább erősíti, hogy a vásárlók szemében egyre vonzóbbak a környezetvédelmi szempontból fenntartható helyek.”

Tény, hogy egészen a közelmúltig a szállodák, üdülőhelyek és kaszinók nem rendelkeztek azokkal az adatokkal és technológiákkal, amelyekre az energiafelhasználásuk nagy mértékű fejlesztéséhez szükségük lett volna. Ma már nem ez a helyzet, mivel új távlatok nyíltak az energia- és a működési hatékonyság terén a vendéglátóiparban is.

Röviden: a nem hatékony működés a horizontális szolgáltatások integrációs struktúrájában rejlik, ami nagyon gyakori a vendéglátóiparban.

Az elszállásolás mellett a hotelek kínálatához gyakran hozzátartoznak a helyszíni éttermek és bárok, spa- és fitneszközpontok, sportlétesítmények, mosodai szolgáltatások, kaszinók, ajándéküzletek és más egyedi szolgáltatások. Ezek a különálló üzleti egységek közös energiaforrásokból merítenek, melyekért nem egy adott üzleti egység felel közvetlenül. Ezáltal sokkal nehezebb, és kevésbé is valószínű az energia tárolása, az intelligens és lelkiismeretes energiagazdálkodásról már nem is beszélve.

Mivel az említett kisebb üzleti egységek mindegyike rendelkezik egy meglévő vevőkörrel a hotel vendégei között, nem számottevő a versengés, és kicsi az ösztönzőerő a versenyelőnyök kihasználására, amelyek döntően befolyásolják a hasonló jellegű önálló műveleteket. Ennek eredményeként a hotelek és az üdülőhelyek ésszerű módon nem is várhatják el éttermeiktől, bárjaiktól, fitneszközpontjaiktól és egyéb egységeiktől, hogy teljes mértékben vállalják a felelősséget a működési költségekért, és közben a kialakuló legjobb gyakorlatok továbbfejlesztésére és alkalmazására törekedjenek.

Intelligens energia, a hatékony vendéglátás előfeltétele

A hoteleken és üdülőhelyeken belüli jobb energiagazdálkodás túlmutat a szerteágazó üzleti egységek összefogásának és a mindenkit érintő dolgokkal kapcsolatos tragikus helyzetek elkerülésének vágyán. A vendéglátóipar krémje nemcsak szobákat értékesít, hanem a „világ zajától való eltávolodás” élményét is értékesíti; és számos üdülőhely esetében ez az eltávolodás a megszokott dolgoktól való eltávolodást is jelenti. Ez a leglényege az egzotikus üdülési célhelyeknek (például a Karibi-szigeteknek, vagy egy eldugott távol-keleti helynek, vagy egy szavannai utazásnak, stb.) vagy egy elkötelezett vendéglátóipari ökoszisztémának (mint amilyen Las Vegas, Orlando, Makaó, stb.), hogy valamilyen szinten a megszokott világtól távol léteznek.

Az ilyen jellegű vendéglátó-ipari létesítmények esetében az intelligens energia-áttekintés és -gyakorlat fontossága szorosan összefügg a gyakran félreeső és (környezetvédelmi szempontból kihívást jelentő) elhelyezkedésükkel. Ezeken a helyszíneken az energiaellátás és az infrastruktúra jellemzően egy kicsit gyengébb, az időjárás miatt pedig általában nagy mértékű mesterséges légkondicionálásra is szükség van a vendégek kényelme érdekében. Ráadásul az ilyen helyeken sokkal gyakoribb, hogy időnként szélsőséges és heves időjárási események zajlanak.

Ha az említetteket összesítjük, kezd kirajzolódni a kép: a távoli hotelek és üdülőhelyek számára az intenzív energiahasználatot igénylő berendezések és infrastruktúra teljesítménye, megbízhatósága és hatékonysága kulcsfontosságú az alapvető szolgáltatásuk biztosításához.

A hotelek és az üdülőhelyek nagy lépéseket tesznek meg az energiahatékonyság felé

A vendéglátóipar területén az energiahatékonyság kérdése nem új keletű. A szállodák egyre jobban tudatában vannak ezeknek a problémáknak, és évtizedek óta próbálják orvosolni őket. Ugyanakkor ezeknek az intézkedéseknek a nagy része nem az egyes üzleti egységekre irányul, illetve nem próbálja meg rendszerszinten beazonosítani és felszámolni a működés közbeni energiapazarlást.

Az American Hotel & Lodging Association szerint a leggyakoribb kezdeményezés a LED-es világítás, amint az a vizsgált, váltáson keresztül ment hotelek 90%-ánál megfigyelhető volt. Emellett számos hotel, üdülőhely és kaszinó ennél jóval nagyobb lépéseket tesz meg:

  • AHarrah’s Las Vegas egy 1125 millió dollár értékű átalakítást célzó megbízásos projekttel készült el, amellyel éves energiafelhasználását 48 millió kWh-ról 24 millió kWh-ra csökkentette, és ezzel 309 720 dollár évi közüzemi megtakarítást tudott felmutatni.
  • A The Mandalay Bay megépítette az Egyesült Államok legnagyobb, tetőn elhelyezett napenergia-tömbjét, amely energiaszükségleteinek 25%-át fedezi.
  • Idén a Radisson Blu Frankfurt bejelentette azt a tervét, hogy olyan üzemanyagcella-technológiát kíván telepíteni, amely lehetővé teszi a hotelnek, hogy 3 GWh áramot tudjon termelni, és éves szinten közel 600 tonnával csökkentse a szén-dioxid-kibocsátást.
Luxus bevásárlóutca kivilágítva késő éjjel.

Az ilyen típusú széles körű kezdeményezések komoly hatással lehetnek a működési költségekre. Az EnergyStar szerint már az energiafogyasztás 10%-kal való csökkentésével ugyanazt a pénzügyi hatást lehetne elérni, mint ha az átlagos napi szobaárat (ADR) a korlátozott szolgáltatást nyújtó hotelekben 0,62 dollárral, a teljes körű szolgáltatást nyújtó hotelekben pedig 1,35 dollárral növelnék. Azonban nem ez az egyetlen oka, hogy az intelligens vendéglátói működésben egyre gyakoribbak a nagy léptékű, az egész szállodára kiható energiaügyi kezdeményezések.

A vendéglátóipar és a fenntartható fejlődés trendjei

A jó hírnév rendkívül fontos a vendéglátóiparban. Összességében véve ez az iparág nagyobb figyelmet kap, és alaposabban is vizsgálják, mivel globális szinten hatalmas mértékben hozzájárul a károsanyag-kibocsátáshoz és a készletek kimerítéséhez. Egy olyan iparágban, amely magas díjakat számol fel a kellemes, akár fényűző élmény ígéretéért, a márkamenedzselés rendkívül fontos. A hotelkörnyezetben alkalmazott rossz gyakorlatokról szóló negatív sajtóvisszhang esetleges továbbgyűrűzése katasztrófával járhat.

De itt nem pusztán arról van szó, hogy a hotelek és üdülőhelyek a róluk kialakult nyilvános képet szeretnék a zöld kezdeményezésekkel megszépíteni, hanem részesedést is akarnak szerezni az éppen fellendülő ökoturisztikai piacból – amely több mint 600 milliárd dollárt ér éves szinten.

Az egyre több jó szándékú zöld kezdeményezéssel előálló nagyobb hotelláncok versenyre kelnek az új öko-üdülőhelyekkel. Leonardo DiCaprio Blackadore Caye-i Restorative Island (értékmegőrző sziget) tervezete a valaha létrehozott legzöldebb luxusfejlesztés kíván lenni, míg az Oasis Eco Resort azt tervezi, hogy az ökotudatos vállalkozókat célozza meg.

Energiagazdálkodási technológia mint versenyelőny

Míg a hotelek és üdülőhelyek a költségmegtakarítások és a PR-lehetőségek miatt foglalkoznak energiahatékony kezdeményezésekkel, többségüknek még fel kell ismerniük az energiagazdálkodásban rejlő versenyelőnyt. A hotelek és az üdülőhelyek mindig is a feltűnő, de többnyire felszínes energiakezdeményezéseket részesítették előnyben, mert nem álltak rendelkezésükre az ahhoz szükséges adatok, hogy meghatározhassák, milyen konkrét változtatásokra lenne szükség. A piacnak csak mintegy 20–30%-a döntött úgy, hogy kihasználja az energiagazdálkodásban rejlő lehetőségeket, hogy csökkentse a helyi fűtő-, szellőző- és légkondicionáló berendezések energiafogyasztását.

hotelszoba.

Gary Isenberg, az LWHA Asset Management Services elnöke a következőkről számol be: „Technológiai szempontból a hotelágazat jellemzően messze elmarad a többi ágazattól. A hagyományos világításról a LED-es izzókra történő váltás elhanyagolható ahhoz képest, hogy mi minden zajlik a vezeték nélküli érzékelőkön alapuló technológiában, amely lehetővé teszi a hotelek számára, hogy nyomon kövessék az áramhasználatot és azt ennek megfelelően módosítsák.”

Amint a vendéglátóipar kimerítette az olyan kezdeményezéseket, mint a LED-es világítás és az alternatív áramellátás, az energiahasználatuk elemzésének sokkal részletesebbé kell válnia. Az egyes üzleti egységek, valamint az adott egységeken belül használt egyes berendezések energiahasználatának megfigyelése és optimalizálása jelenti azt a kiindulópontot, ahonnan a vendéglátóipari működésben igazi változás kezdődhet el.

Mivel egyre többen érzékelik a lassuló gazdasági növekedés szorítását, a vendéglátó-ipari preferenciák keresletoldali hatását nehéz megjósolni. (Jelentkezhet normális luxuscikként, amely iránt a kereslet egyre jobban csökken a hanyatló gazdaságokban, vagy pedig Veblen-féle árucikként, ahol az iránta való kereslet pozitív összefüggésben jelenik meg a viszonylagos költséggel.) A költségkezelés mozgatórugóinak szorosabb kézben tartásával a tulajdonosok és a működtetők lényegesen jobban szabályozhatják az áraikat, és az árszabás is rugalmasabb lehet. Így a gazdaság helyzetétől, az évszaktól és a körülményektől függetlenül növelhetik a hasznukat.

Adatgyűjtés továbbfejlesztett energiagazdálkodási technológiával

Minél nagyobb egy üzemeltetési rendszer, annál összetettebb, annál több minden mehet tönkre, és annál nehezebb megállapítani és visszavezetni, hogy mi és mikor romlik el. Az olyan hotelek és üdülési helyek esetében, amelyek számos üzleti egységgel és egymástól távoli helyszínekkel rendelkeznek, még nagyobb fontossággal bír, hogy alaposan megértsék minden egyes helyszín és minden egyes berendezés energiahasználatát.

Habár a LED-es világításra való átállás a legnépszerűbb energiahatékonysági kezdeményezés a hoteleknél, ez nem elég mélyreható. A világítás a teljes energiafogyasztásnak kevesebb mint 4%-át teszi ki.

Egy nemrégiben készült jelentés, a „Fenntartható műveletek a hotelágazatban” azt magyarázta el részletesen, hogy egy tipikus hotelben hogyan oszlik el az energiahasználat:

  • 63% Helyiségek fűtése és melegvíz-ellátás
  • 11% Konyha
  • 6% Légkondicionálás
  • 4% Világítás, televízió és rádió
  • 4% Mosodai szolgáltatás
  • 1% Szellőzés
  • 11% Egyéb felhasználás

A továbbfejlesztett energiagazdálkodási technológia biztosítani tudja azokat az adatokat és azt a felügyeletet, amely szükséges annak meghatározásához, hogy egy hotelnek mely üzleti egységében van a legtöbb energiapazarlás, és mik a legjobb lehetőségek a fejlesztésekhez. Egy energiafelmérést szolgáló audit több információval való kiegészítése komoly előnynek számít a továbbfejlesztett energiagazdálkodási technológiában, de nem ez az egyetlen előny.

Egy ember a telefonján lévő energiaadatokat nézi.

Az eszközszintű energiahasználat terén a nagyobb láthatóság nagyobb energiahatékonyságot is jelent napi szinten. Az eszközszintű energiahasználatban lévő anomáliák beazonosításával megtalálhatók a berendezéshibák, és beütemezhető a berendezések prediktív jellegű karbantartása, így korlátozhatók a javítási és csereköltségek, továbbá ritkábbak a leállások is. Az energiagazdálkodási technológia emellett a csúcs- és völgyidőszakok energiafogyasztásával kapcsolatban is szolgáltat adatokat, megalapozva a vendéglátóipari műveletek terheinek áthelyezését és a költségek csökkentését.

Intelligensebb energiával az intelligensebb működésű hotelekért és üdülőhelyekért

Mivel a vendéglátóiparban rengeteg konkurens üzleti egység tevékenykedik, és különféle működési igények vannak, ez egy nagyon összetett és pazarlásra hajlamos energiaprofilt eredményez. Egészen mostanáig adta magát, hogy ezt a profilt egy többnyire megengedő hozzáállás jellemezze, ahol gyakori a nem hatékony működés és általánosságban véve hiányzik a működések közötti elszámoltathatóság.

A hotelek és üdülőhelyek hiába voltak tudatában ennek a hibának, nem voltak meg a megfelelő eszközök, hogy orvosolják, mivel nem állt rendelkezésre egy a környezet részletes adatait nyomon követő berendezés, sem az infrastrukturális hatékonyság, így csak korlátozottan tudtak véghez vinni olyan hatékonyságot szolgáló, de többnyire felszínes kezdeményezéseket, mint amilyen például a LED-világítás beszerelése.

A továbbfejlesztett energiagazdálkodási technológia használatával a hotelek, az üdülőhelyek és a kaszinók mostantól az energiagazdálkodásból nyert üzemelési adatok begyűjtésével biztosítani tudják azt az összefüggést és nyomonkövethetőséget, amely szükséges ahhoz, hogy az üzleti egységeik fel tudják számolni a függőségüket, és ismét teljes működési felelősséggel tudjanak üzemelni.

Létesítményének ilyen jellegű alapos és széles körű átvilágításával gyorsan megszüntetheti a pazarlás okait, és nem lesz több elszalasztott lehetőség sem. Ennek eredményeként a költségcsökkentés és a működés kiválóságát célzó kezdeményezések könnyen megtervezhetőek, végrehajthatóak és nyomon követhetőek lesznek, miközben Ön valódi, fenntartható versenyelőnyre tesz szert.

Iratkozzon fel a Centrica Business Solutions szolgáltatásra

Iratkozzon fel havi hírleveleinkre:

  • Frissítések a nettó nulláról, a fenntarthatóságról, az alacsony szén-dioxid-kibocsátásról és a megújuló energiáról
  • Betekintés energetikai megoldásainkba és a tágabb energiapiacra
  • Legfrissebb híreink, webináriumaink, podcastjaink és eseményeink

Az adatok megadásával Ön beleegyezik abba, hogy a Centrica Business Solutions az Ön személyes adatait az Adatvédelmi szabályzatban leírtak szerint kezelje. A Centrica Business Solutions hírlevelet és egyéb, általunk relevánsnak ítélt marketinganyagot küld Önnek rendszeresen. A tőlünk érkező kommunikációt Ön bármikor lemondhatja.